Akkreditált tehetségpont
Programjaink, tevékenységeink megtekintése >>
A tehetségpont bemutatása
Az 1984-ben iskolánkat alapító fenntartó a művészetek (színház- és a vokális zene), valamint az élő idegen nyelvek magas szintű oktatására alapította. Egyik kiemelt tehetséggondozási területünkön, az 1984 óta működő emelt szintű dráma képzésben 2023-ig mintegy 800 tanulót, az 1984-2019 között működő ének-zene tagozaton több, mint 300 tanulót fejlesztve. Fejlesztésünk kiemelt területei: a magyar nyelv színvonalas megszólaltatása, vers- és prózamondás; ének- és kórusművészet; tánc- és mozgásművészet, színjátékos gyakorlat, produkciók készítése, színpadi rutin. Az eltelt 40 év során több, mint 200 diplomás színházi szakember (színművész, rendező, dramaturg), továbbá egyéb hivatásos művészek (zenészek, táncosok), valamint médiaszakemberek, művészetpedagógusok kerültek ki e szakmai műhelyből. Mára a hazai hivatásos színházi és filmes világnak szinte minden nagyobb intézményében, produkciójában, szakmai lapjában jelen vannak volt tanítványaink. Közben a tagozatos diákok és munkáik szerves részévé váltak Debrecen kulturális életének.
A másik területünkön, az élő idegen nyelvek oktatásában a 4 évtized alatt iskolánk a régió elismert képzési központjává vált. Az intézmény minden tagozatát érinti ennek a területnek a fejlesztő és tehetséggondozó tevékenysége. A magyar-angol két tanítási nyelvű képzés 1998 óta működik, évfolyamonként teljes osztályt beiskolázva. A képzés eredményeként a végzett diákjaink mindegyike emelt szintű érettségit tesz angol nyelvből és két közismereti tárgyból angol nyelven vizsgázik, ezzel minden diákunk C1 nyelvvizsgával távozik. A hat évfolyamos, a művészeti és nyelvi képzésünkben kiemelt tantárgy az élő idegen nyelv. Cél, hogy a nyelvvizsga- és érettségi bizonyítványt valós nyelvhasználói szinttel abszolválják. A magas nyelvi készséggel és kiemelt kommunikációval rendelkező diákjaink számára magyar és angol nyelvi vitakört működtetünk számos nemzetközi és hazai eredménnyel magyar és angol nyelven is. A KarMUN konferencián való részvételünk 20 év óta folyamatos, emellett Európai Parlament nagyköveti iskolaként részt veszünk az Európai Unióval kapcsolatos hazai és nemzetközi verseny lehetőségekben.

Az összes képzésünkben belső vizsgarendszert alakítottunk ki, ahol a kompetencia alapú tudást, képességeket mérjük. A kompetenciaméréseken iskolánk évek óta egyenletesen, az országos átlagot meghaladóan teljesít. Eredményeink (érettségi, felvételi, tantárgyi versenyek, nyelvvizsgák) alapján Debrecen legjobb középiskolái közé tartozunk, a középiskolák HVG top 100-as listájában tartósan szerepelünk 50-70 közötti helyezésekkel.
Tantestületünk tagjai pedagógus végzettséggel rendelkeznek. Szakos ellátottságunk 100%-os. A tehetséggondozásban és versenyfelkészítésben résztvevők a tehetséggondozáshoz kapcsolódó szakvizsgával, továbbképzéseken szerzett specializációkkal, tudományos fokozattal rendelkeznek. saját iskolapszichológusunk és szociális segítőnk van, akik a tehetségdiagnosztikai és mérési tevékenységeinkben részt vesznek.
Dráma
A hagyományos művészettel fejlesztő projektek életben tartása:
- minden osztályunk számára: az ún. Ady-nap művészeti tehetségkutató versenyei; az iskolai adventi koncert; iskolai színházbérlet szervezése; össziskolai budapesti múzeum- és színházlátogatás; mestermunka-bemutatók
- nem művészeti osztályok számára: az 5-6 éves képzés alatt egy iskolai ünnepség műsorának elkészítése (okt. 6., okt. 23., márc. 15., évzáró);
- az emelt dráma képzésben: a tanév végi Adyák gála; a Regionális Diákszínjátszó Találkozó megszervezése, diákszínházi produkciók készítése és zsűriztetése; országos művészeti versenyekre, a művészeti OKTV-re, a színház- és filmművészeti egyetemi felvételire felkészítés; a városi rendezvényekre műsorok; ún. összefoglaló órák készítése; diákrendezésben megszülető előadások létrehozása
- leendő diákjaink számára tanácsadó nap szervezése
Az emelt dráma képzésen az új kezdeményezések:
- tárgyanimációs és bábkurzus;
- a mikrofongyakorlatos és TV-rádiós beszédgyakorlatos kurzus;
- a televíziós és rádiós gyakornokság;
- hivatásos művésszé lett volt diákjainkkal tartott mesterkurzusok szervezése
Nyelvi programok
- Belső vizsgarendszert működtetünk
- Minden tanévben próbanyelvvizsgákat szervezünk közép- illetve felsőfokú próbafeladatokkal
- A két tanítási nyelvű képzés belső vizsgája a projekt-nap, amelynek során a diákok párban vagy egyénileg önálló kutatásuk illetve felkészülésük eredményét mutatják be az iskolaközösség előtt angol nyelven.
- Aktív résztvevői vagyunk a Karinthy Frigyes Gimnázium által szervezett KarMUN (Model United Nations) konferenciának.
Komplex tehetségfejlesztés
- Minden évben teremtünk ún. mestermunka alkalmakat, amelynek során a tantárgyi tartalmakat kreatív tevékenységgel egészítjük ki.
- Évente komplex projekt-hetet hirdetünk, amely során 35-40-féle tehetséggondozó, kreatív illetve tantárgyi versenyt, pályázatot hirdetünk.
- Tervezzük minden bejövő 7. illetve 9. évfolyamos diákunk tehetség-diagnosztikáját a Gardner-féle tehetségterületek alapján.
- Tervezzük minden tanulóval kapcsolatban elvégezni a tanulástechnikai felmérést, a kapott eredményeket pedig beépíteni a pedagógiai és nevelési folyamatba.
- Tervezzük felmérni tehetséges tanulóink esetleges hiányterületeit és ezeken célzott kis-csoportos fejlesztésben részesíteni
- Esetmegbeszélések során az egy osztályban tanító kollégák egy-egy tehetséges tanuló komplex fejlesztését dolgozzuk ki
- Iskolapszichológusunk illetve szociális segítő kollégánk az intézmény osztályaiban tervezett program mentén évfolyamra bontott tanulásmódszertani, önismeret-fejlesztési illetve pályaorientációs programot valósítson meg.