Erasmus+
Iskolánk pedagógiai munkáját a legjobban az Erasmus+ pályázati programok támogatják. A használható nyelvtudás megszerzése, a külföldi intézményekkel közösen szervezett projektekben való együttműködés számtalan lehetőséget biztosít a tanárok és a diákok számára is a soft skillek fejlesztésére. Az Erasmus+ programokról részletes és folyamatos beszámoló olvasható a program közösségi média felületén, illetve az Erasmus hírek oldalon.
Erasmus hírekErasmus pályázataink akkreditált intézményként
2023-1-HU01-KA121-SCH-000117656 azonosítójú projekt
A projekt jellemzői
A Debreceni Ady Endre Gimnázium 2023. januárjában 15 hónapos projektciklusra adott be sikeres pályázatot.
Vállalásaink:
- Tanfolyamokon és továbbképzéseken vesz részt 6 pedagógus.
- Szakmai látogatáson vesz részt 5 pedagógus.
- Iskolai tanulók csoportos mobilitásán 28 diákunk vesz részt.
- Szakértőt fogadunk: 1 fő
A pályázatot a bírálóbizottság támogathatónak minősítette a következő jellemzőkkel:
- Projektazonosító: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000117656
- Projekt időtartama: 2023. június 1.-2024. augusztus 31.
- Megítélt támogatási összeg: 38 180,00 Euro
A projekt megvalósítása
1. Tanfolyamokon és továbbképzéseken való részvétel
1.1: A résztvevő neve: Rácz Rita
A nyelvtanfolyam címe: English Language Course (Intermediate level)
A nyelvtanfolyam ideje: 2023. november 13 – 18.
A nyelvtanfolyam helyszíne: Firenze, Olaszország
“Az egy hetes középhaladó nyelvtanfolyamon integrált tanulási (CLIL) tevékenységeken keresztül az angol nyelv gyakorlása, az angol nyelv ismereteinek bővítése volt fókuszban. Az oktató segítségével különböző fókuszú témákon keresztül (Firenze történelme, szokások, stb) feladatokat oldottunk meg: levelet írtunk, zenét hallgattunk, miközben a feliratot olvashattuk, nyelvtani feladatokat oldottunk meg, interaktív példákon keresztül javítottuk szókincsünket, nyelvtanunkat. Verset írtunk, amerikai tanárokkal társaloghattunk. Természetesen mindezt angolul. Nem csak benti képzőhelyen voltak foglalkozások, hanem közösen sétálva a városban fejleszthettük képességeinket a az oktató vezetésével és irányításával. Délután a város híres épületeit meglátogatva angolul olvashattuk az adott hely ismereteit. Európa több országából származó tanárokkal voltam együtt az egy hét alatt, így kapcsolatokat is építhettem.
A tanfolyam segített felfrissíteni és bővíteni az angol szókincsemet és a nyelvtant. A kiejtésem és társalgási készségeim is javultak. Különböző módszerekkel, eszközökkel, munkaformákkal bővítettük a szókincset, helyesbítettük a nyelvtant, de az írás- és beszéd-, valamint a halláskészség fejlesztésére is sor került. Mindezt úgy, hogy közben megismerkedtünk Firenze történelmével, a helyi szokásokkal, Firenze hírességeivel, a helyi étkezési szokásokkal, stb. Úgy fejlesztettük és frissítettük fel angol tudásunkat, hogy közben elmerültünk a helyi történelemben és kultúrában. Fejlődött a szociális készségem és önbizalmat szereztem az angol nyelv olvasásában, írásában, hallásában és beszédében. Erősödött az európai együvé tartozás érzése.”
<képek>
1.2: A résztvevő neve: Németh Katalin
A nyelvtanfolyam címe: Creative Strategies for Language Teachers: make it easy, make it real!
A nyelvtanfolyam ideje: 2024. január 29 – február 3.
A nyelvtanfolyam helyszíne: Barcelona, Spanyolország
“A továbbképzés elején a nyelv elsajátításának tudományos hátterét tekintettük át, majd bele vetettük magunkat a feladatok tengerébe: készítettünk képregényt számítógép segítségével, megismerhettük, hogy milyen módon lehet a történetmesélést integrálni a nyelvtanításba-ez persze eddig is részét képezte, de ismerkedtünk új technikákkal. Ellátogattunk a Katalán Nemzeti Művészeti múzeumba, ahol két festményen ábrázolt hölgy közti párbeszédet játszottunk el, természetesen az alkotások keletkezésének körülményeibe is betekintést nyerhettünk. Izgalmas kísérlet volt. Talán a legérdekesebb a zooming technikával történő “storytelling” azaz történetmesélés volt, amihez egy magyar szerző könyvét használtuk. Kipróbáltuk a Google art’s and culture internetes felületet is.
Számos ötletet merítettem a továbbképzésen és úgy érzem, szakmai eszköztáram bővült, ami által a diákoknak szemléletesebben és élvezetesebben tudom tanítani a nyelvet. Ezekkel az eszközökkel úgy érzem, segíteni lehet abban a diákoknak, hogy a feladatokra és az új inputokra koncentrálva elfelejtsék nyelvi félelmeiket és korlátaikat és bátran meg merjenek szólalni idegen nyelven.”
<képek>
1.3: A résztvevő neve: Ágostonné Frantsik Éva
A nyelvtanfolyam címe: Introducing Sustainability Through Game-Based Learning and Gamification
A nyelvtanfolyam ideje: 2024. február 19 – 24.
A nyelvtanfolyam helyszíne: Lisszabon, Portugália
“Tanulási eredményeim: Konkrét óratervek készítése a játékosítás és a kollaboráció előtérbe helyezésével, a tanulók érzékenyítése a fenntartható fejlődés iránt. A fenntarthatóság három alapelvének, illetve az ENSZ 17 Globális Céljának megismerése – mindez játékos formában. Különböző társasjátékok, interaktív online felületek kipróbálása és alkalmazása a környezetvédelemmel kapcsolatban. Számos nyelven alkalmazható gyakorlati feladatok, melyeket a hagyományos és a két tanítási nyelvű osztályainkban is tudunk majd használni. Egy különleges, interaktív vita- és érvelési technikákat fejlesztő szimulációs alkalmazás megismerése, amely szintén több nyelven elérhető. Tapasztalati tanulás, a kollaboráció támogatása a kiscsoportos vagy párokban végzett feladatok közben. Nemzetköziség megélése, jógyakorlatok kipróbálása.
A tanultak alkalmazhatósága: Tudásmegosztás a tantestületen belül, a fenntarthatóság fontosságának tudatosítása a diákokban játékosítással, innovatív tevékenységeken keresztül. A fent részletezett élményszerű ismeretközlés és érzékenyítés, tudatosítás alkalmazása tanórákon, illetve a Fenntarthatósági témahét keretein belül.”
<képek>
1.4: A résztvevő neve: Simon Andrea
A nyelvtanfolyam címe: Róma kulturális örökségének felfedezése
A nyelvtanfolyam ideje: 2024. március 4 – 9.
A nyelvtanfolyam helyszíne: Róma, Olaszország
“Számos élménnyel gazdagodva nyomon követhettem a római történelem és művészettörténet alakulását, nagyon sok új ismerettel gazdagodtam. A nyelvi kompetenciáim sokat fejlődtek az egy hét alatt, nemcsak az angol nyelvű magyarázatokat értettem meg, hanem magam is tartottam a csoportnak egy rövid angol nyelvű prezentációt. A nemzetközi csoport munkájába jól be tudtam kapcsolódni, mi is kaptunk csoportos „műkincs felfedező” feladatokat a városban, ami közben folyamatosan kommunikálni kellett egymással.
Az új ismereteket be tudom építeni a tanítási óráimba és mennyire más hatása lesz, ha egy történelmi épületet vagy műalkotást saját készítésű fotón mutathatok be! A kurzuson több olyan digitális programmal is megismerkedtünk, amelyekkel művészeti témájú csoportos projektfeladatok szervezhetők és irányíthatók. ezek segíthetik a diákok világra való nyitottságát, önálló tájékozódását, feladatmegoldó képességeit. Ezeket a tantestület tagjaival megosztom. A csoporton belül jó kapcsolat alakult ki a többi kollégával, jövőbeli kétoldalú Erasmusos együttműködések lehetősége is felvetődött.”
<képek>
1.5: A résztvevő neve: Ágoston Tamás
A nyelvtanfolyam címe: General English Language Course
A nyelvtanfolyam ideje: 2024. április 8 – 12.
A nyelvtanfolyam helyszíne: Galway, Írország
“A passzív angol nyelvi tudásom egy jó része aktivizálódott, valamint új ismereteket is szereztem. A külföldön tartózkodás során megértettem, hogy mit mondanak nekem, és én is el tudtam mondani, amit gondoltam. Az angol nyelvi kommunikációm fejlődött. A nyelviskolai csoportom nemzetközi volt: brazil, japán, malajziai, svájci csoporttársaim voltak, így nem csak a nyelvi, hanem más nemzetek kultúrájával, szokásaival kapcsolatos ismereteim is bővültek. Hazatérve folytatom tovább a tanulást, jelenleg önállóan: a tanfolyamhoz kapott tankönyv online segédanyagát használom, Duolingo mobiltelefonos alkalmazással is gyakorlok, angol nyelvű tévéműsort (English Club TV) nézek. Úgy érzem, folyamatosan fejlődik a tudásom.
Vezetőként találkozom a hozzánk látogató külföldi pedagógusokkal, valamint a csoportokat kísérő tanárokkal is. Ilyenkor a kommunikációs nyelv az angol. Az angol nyelvi ismeretem továbbképzésével jobban tudok kommunikálni majd a külföldi pedagógusokkal, és magabiztosabban tudok bekapcsolódni a programokba is.”
<képek>
1.6: A résztvevő neve: Galambosné Hornyák Erika
A nyelvtanfolyam címe: Stress Relief and Wellbeing of Teachers
A nyelvtanfolyam ideje: 2024. április 15 – 19.
A nyelvtanfolyam helyszíne: Tenerife, Spanyolország
“Tanulási eredményeim: Elméleti és gyakorlati ismeretek szerzése a saját jóllét helyzetének értékelésére. Ráismerni a különböző stresszorokra és felismerni azok hatásait a mindennapi életben. Stresszoldási technikák alkalmazásának elsajátítása: mindfullness és tudatos életvitel, különböző légzéstechnikák megismerése és elsajátítása. Megismerkedés a relaxáció különböző lehetőségeivel : jóga, pozitív pedagógia. Egyszerű tippek és apró életmódbeli tanácsok alvás javításra és táplálkozás tudatosságra nézve. A csoport tagjaival való gyakorlati tippek megosztása. A kiégés elméleti háttere, jeleinek felismerése, különböző burnout tesztek megismerése és kipróbálása. A kiégés megelőzésére használható alapvető stratégiák elsajátítása.
Alkalmazási lehetőségek: ismeretek átadása kollégáknak disszemináció révén. A gyakorlati ismeretek alkalmazása a mindennapokban. Stresszoldás bevezetése a tanórákon, mindfullness ismeretek gyakorlása osztályfőnöki órákon. Kapcsolódás az iskolában következő tanévben szerveződő Mindfullness klub tagjaihoz.
A tanári képességeim és készségeim fejlesztéséhez és fejlődéséhez nagyban hozzájárult a képzés. Test- és lélek összhangja alapvető a tanári munka során. Az érzelmi intelligencia és a saját önismeretünk magas szintje elengedhetetlen ahhoz, hogy tanárként adni tudjunk a diákjainknak és ez ne vezessen kiégéshez. A módszertani fejlődéshez elengedhetetlen magas szintű angol nyelvtudás amit szakmai nyelvvel kiegészítve a mindfulness témakörében is elsajátíthattam.”
<képek>
1.7: A résztvevő neve: Richard Drake
A tanfolyam ideje: 2024. július
A tanfolyam helyszíne: Róma
„2024 júliusában egy hatnapos ERASMUS+mobilitáson vettem részt Rómában a Europass Teacher Academy szervezésében. A mobilitás során egy nemzetközi tanári csapat tagjaként tevékenykedtem.
A spanyol, görög, cseh, német és magyar tanárok kölcsönösen arra törekedtek, hogy megismerjék egymás országát, a jellemző szokásokat, megbeszéljék tapasztalataikat, és hogy a tanfolyamon jó hangulatban dolgozzanak együtt. A csapatmunkában tevékenykedés és az interaktív, projekt alapú feladatok megoldása komoly kompetenciafejlődést eredményeztek. Változatos specifikus online feladatokat kaptunk, kiváló módszereket tanultunk meg a digitális kompetencia fejlesztésére és a projekt-alapú oktatásra vonatkozóan. A tanfolyam során változatos digitális eszközökkel ismerkedtünk meg: Google Arts & Culture, Europeana, Artsteps. Ezek segítségével nem csak bővíteni lehet a kultúrával, művészettel, történelemmel vagy akár más tantárgyakkal kapcsolatos tudást, hanem a tanárok és a diákok olyan digitális eszközöket kapnak kezükbe, amelyeket kutatásra, csapatépítésre, projektek készítésére, információszerzésre használhatnak. A Kulturális Örökség Oktatása során egy olyan koncepciót ismertem meg, amely az ókori római közös gyökerekre vezeti vissza a közös európai kultúrát, ezáltal erősíti a közös Európához tartozást kulturális és politikai vonatkozásban is, fejleszti a vizuális és kritikai gondolkozást, segít feltárni az ok-okozati összefüggéseket, amelyek kulcsfontosságúak az oktatásban. Több alkalommal látogattunk el Róma kulturális örökségének különböző helyszíneire, képtárakba, múzeumokba, hogy saját szemünkkel lássuk a műkincseket, illetve feladatokat oldjunk meg ott a helyszínen. Megnyugtató volt azt megtapasztalni, milyen fontosnak tartják a műemlékek védelmét, a fenntartható fejlődést. Sikerült az Olasz Nemzeti Levéltárba előzetes bejelentkezés után bejutnom és anyagot szerezni . Olyan elsődleges forrásokat, elsősorban francia nyelven írt táviratokat, üzeneteket találtam, amelyek segítenek majd azt feltárni, hogyan ítélte meg az olasz diplomácia az Osztrák-Magyar Monarchiát politikailag és katonai vonatkozásban.”
Richard Drake
Ismerkedés a kurzus tagjaival, a nemzetközi csapatban spanyol, görög, német, cseh és magyar kollégák voltak:
A kurzus folyamán az elméleti oktatás mellett gyakorlati, interaktív, digitális feladatokkal kellett megbirkózni, többnyire külső helyszíneken pl. múzeumokban, képtárakban:
Kihelyezett múzeumi foglalkozás Róma egyik reneszánsz műemlékében, a Villa Farnesiaban:
Egy átlagos foglalkozás az Europass Teacher Academy központban:
Egy múzeumi óra alatt Rotterdami Erasmus festménye előtt:
A tanfolyam utolsó foglalkozásán a kurzus vezetője, Marianna Panagiotoudi és néhány csoporttag társaságában:
2. Szakmai látogatások
2.1: A látogatás résztvevője: Demeter Ádám
A mobilitás ideje: 2023. november 6 – 10.
A tanfolyam helyszíne: Liceo Scientifico „Michele Guerrisi” – Cittanova, Olaszország
Az egy hetes mobilitás során szakmai látogatáson vettem részt . A meglátogatott iskolában nagy figyelmet kap a környezettudatosság és a természettudományos tárgyak oktatása. Lehetőségem volt minden egyes tantárgyat meglátogatni, így több oldalról hasonlíthattam össze a tanítási módszereket és munkaformákat. Tanulmányoztam dolgozatokat, tankönyveket és tanmeneteket is. A különböző tantárgyak oktatása különböző laborokban valósul meg, ahol minden munkafolyamat során előtérbe kerül a környezettudatosság és a fenntartható nevelés, A földrajz laboratóriumban pl. a szelektív hulladékgyűjtés és feldolgozással kapcsolatos projektet készítettek a diákok.
A két intézmény nagyon eltérő a mindennapi életben, de a lényegi tapasztalatok alkalmazhatóak itthon is. A projektalapú oktatást és a jó gyakorlatok módszerét tanulmányozva a tantárgyi kapcsolatok tekintetén jól tudom majd alkalmazni .
<képek>
2.2: A látogatás résztvevője: Dobránszky Sándor
A mobilitás ideje: 2024. január 22 – 26.
A tanfolyam helyszíne: Puolalanmäki Upper Secondary School – Turku, Finnország
“Az intézményvezetés feladatai, tevékenysége nehezen figyelhető meg néhány nap alatt. Ezért különösen fontosak voltak az igazgatóval és az igazgatóhelyettessel folytatott konzultációk. Érkezésünkkor nagyon részletes tájékoztatást kaptunk egy prezentáció formájában (amit meg is kaptunk) a finn iskolarendszer legfontosabb elemeiről, illetve az iskola működéséről. Kérdéseinkre készségesen válaszoltak, így átfogó képet kaphattunk a stratégiai tervezésükről, a szervezés mindennapi feladatairól, a “csapatépítésről”, a problémáikról, konfliktusaikról, azok kezelésének technikáiról. Beszéltünk az intézmény eredményességéről, annak méréséről, a generációs feszültségekről, a finanszírozásról, illetve a taneszközhasználatról is.
Az óralátogatások alkalmával megfigyeltem, hogy a kisebb létszámú csoportokkal sokkal rugalmasabban lehet változatos tanulásszervezési eljárásokat kipróbálni. Egyéni-, pár-, csoport-, és frontális munkára is láttam példát. Ezekben a csoportokban sokkal jobban működött a differenciálás. Az oktatási rendszer (a tanév 5 részre bomlik vizsgákkal lezárva) biztosítja az egyéni tanulási útvonalakat és maximálisan odafigyel az eltérő fejlettségi szintekre. A 75 perces órákat rövid mozgással szakítják meg. A digitális eszközök, ergonómikus bútorok a diákokat szolgálják. Az elfogadás magas szintű, de a pedagógusok folyamatosan fejlesztik magukban az elfogadás képességét. A diákok jóllétét iskolapszichológus, illetve több jól felszerelt közösségi helyiség szolgálja. A hiányzások problémáját nagyrészt megoldja a rendszeres vizsgaidőszak. Van központi vizsgafeladat adatbázis, illetve digitális osztálytermekben (Google Classroom) is folyik a munka. Különösen fontos volt az angol nyelvű fizika óra látogatása. A diákok a hullámok világával ismerkedtek saját kísérleti tapasztalataikon keresztül. Közben laptopon is dolgoztak, ahol tanulási naplót vezettek. A tanár a fizikai kísérletek szemléltetésének segítésére saját youtube csatornát készített, ahonnan a diákok szabadon szerezhetik be az információkat. A tanulási környezet kialakítása (védőköpeny, védőszemüveg, laboreszközök, stb.) szolgálja a biztonságos tanulási környezetet.”
<képek>
2.3: A látogatás résztvevője: Drake Szilvia
A mobilitás ideje: 2024. január 22 – 26.
A tanfolyam helyszíne: Puolalanmäki Upper Secondary School – Turku, Finnország
“A mobilitás során mind a történelem, mind az angol nyelv tanításának új módszereit tanultam meg. Mivel 75 percesek az órák, a csoport-és pármunkára nagyobb lehetőség nyílik mint nálunk. A csoportmunka is digitálisan alátámasztott, pl. történelemből a tanári ppt-n túlmenően a diákok csoportmunkája során egy-egy kivetített képhez kapcsolódnak a tanári kérdések. A tantárgyi koncentráció a finn oktatásban lenyűgöző. Művészettörténet, zene, biológia, irodalom is megjelent a meglátogatott órákon. A holisztikus megközelítés fontossága az egyik nagy tanulság számomra. A tanulók testi-lelki jólétének biztosítása, ami egy másik fontos megfigyelési szempontom volt, számos megnyilvánulásával találkoztam. Az órákon lehetőséget biztosítanak zenés lazító torna vagy jógagyakorlatokra. A tanórán a tanulók a stressz oldására pl. kötögethetnek (sálat, pulóvert). Az egyébként laptopon dolgozó tanuló az adott digitális felületen azonnal visszajelzést adhat a tanárnak, hogyan érezte magát az órán. A személyiségi jogokat maximálisan tiszteletben tartják. Az egyéni fejlesztés, differenciálás figyelemre méltó.
A látogatott történelemórán tapasztalt tantárgyi koncentrációt szeretném a jövőben alkalmazni és szorgalmazni a saját óráimon és intézményi szinten is. Az ezzel szorosan összefüggő holisztikus megközelítést, amelyről a finn oktatás híres, intézményi szinten is fontos lenne alkalmazni, a saját óráimon mindenképpen szeretném. Egy-egy korszakot sokkal közelebb hozhat a diák számára, ha különböző műveltségi területekről közel egyidejűleg kap impulzusokat. Nagyon tanulságos volt ezt a törekvést látnom a látogatott órák szinte mindegyikén. Az adott tanóra frontális tanári magyarázatra majd tanulói csoportmunkára bontása nagyobb gyakorlási lehetőségre ad módot, de kiemelendő a tanári magyarázat, koordináció, tehát a tanulói munka nem öncélú, hanem tartalommal töltött. Ezt az egészséges arányt nyilván könnyebb a 75 perces órán biztosítani, de a dupla órákon nálunk is hasznosítani lehetne.
A tanulói testi-lelki jólét megteremtésének ilyen szintű prioritása példaértékű. A finnországi órákon azt tapasztaltam, hogy a tanárok maximálisan próbálják az iskolai stressz oldani, a tanárok-tanulók viszonya szeretetteljes és kölcsönös tiszteleten alapul. A nyitottság, elfogadás, bizalom a pedagógus és a diák között a tanulási folyamat sikerességét nagyban fokozza. Osztályfőnöki munkámban ez sokat segített Az angolórákon az egységesség a digitális tananyagok használatában az angol nyelv oktatását sikeresebbé tenné. Ehhez a tanulói laptopok órai használata szükséges. A finn iskolában minden tanuló laptopról dolgozik, közösen ellenőrzik a feladatokat.
Összességében elmondható, hogy történelem-angol szakos tanárként, gyakorló osztályfőnökként nagyon sok pozitív benyomást, kiváló ötletet szereztem, amelyeket a továbbiakban a lehetőségekhez mérten szeretnék alkalmazni.”
<képek>
2.4: A látogatás résztvevője: Koós Judit
A mobilitás ideje: 2024. január 22 – 26.
A tanfolyam helyszíne: Puolalanmäki Upper Secondary School – Turku, Finnország
“A mobilitás során különböző tanítási módszerekkel ismerkedtem meg a meglátogatott történelem és angol nyelvórákon. A tanítás konkrét, gyakorlati elemeiben jelentős a különbség (pl. az órák Finnországban hosszabbak, minden tanuló rendelkezik laptoppal, a tananyag alapvetően digitális formában áll a diákok rendelkezésére) és ezek nagymértékben befolyásolják az alkalmazott módszereket, munkaformákat: sokkal több lehetőség és idő adódik a tanórákon a diákok párban és csoportban való munkáltatására, a diákok önálló munkájára, információkeresésre, a saját tanulás-tudás iránti felelősségvállalás fejlesztésére, a differenciálásra, az egyéni fejlesztésre és a tantárgyköziség megvalósítására. További érdekesség volt számomra, hogy a szaktárgyi órákon is figyelmet fordítanak a diákok testi-lelki jóllétére (mozgás, rövid torna, nyújtózás az óra közepén). Ezen módszerek ragadtak meg, ezekből igyekszem beépíteni a saját tanítási gyakorlatomba. Reflektívebben tekintek a tanítási módszereimre.
Mind a meglátogatott angol-, mind a történelemórákon a digitális tananyagok használata több oldalról segítette a tanulási folyamat hatékonyságának növelését. A tanárok az általuk készített digitális tartalom mellett a tankönyvhöz központilag készített tartalmakat, feladatokat is felhasználtak. Számunkra a kéttanítási nyelvű képzésben a történelem angol nyelven tanításához nem léteznek ilyen digitális tartalmak – ezekből szeretnék minél többet készíteni egy-egy tananyaghoz.”
<képek>
2.5: A látogatás résztvevője: Peternainé Juhász Zsuzsa
A mobilitás ideje: 2024. január 22 – 26.
A tanfolyam helyszíne: Puolalanmäki Upper Secondary School – Turku, Finnország
“Sokszínű szakmai látogatási tervet sikerült összeállítani a finn kollégák segítségével. Ennek köszönhetően betekintést nyerhettem a fentebb felsorolt tantárgyak oktatásába, szakmai megbeszéléseken vehettem részt, ahol részletesebb képet kaphattam pl. az éppen esedékes vizsgahét támasztotta követelményekről, a finn nyelv és irodalom, az angol és művészettörténet tantárgyak kapcsán. Megismertem a nyomtatott és a digitális tananyagokat, a tanári értékelési munkafolyamatokat, az adminisztrációs tevékenységet. Minna Hakala finn nyelv és irodalom tanárnővel való beszélgetéseim nyomán átlátom a finn vizsgarendszert, amely két részből áll: szövegelemzés és íráskészség teszt, mindegyik 6 órás. Roppant tanulságos volt látni pl. azt az órát, ahol a tavalyi vizsgákról előre kiválasztott 8 dolgozat közül az egyiket elemezték az órán. Minden szövegért a tanulók egy csoportja volt felelős. Rámutattak olyan dolgokra, mint például: mennyire jó az író nézőpontja, mennyire jó a szöveg tartalma, mennyire jól használható a két extra szöveg, logikus-e a szöveg szerkezete, folyékony és helyes-e a nyelv stb. Megerősítés volt számomra a hangos olvasás szerepének kímélése is: az esszéket a tanár felolvassa, hogy az osztályban mindenki követhesse a diákcsoport előadását. Szerinte is fontos, hogy a tanulók hallják a szöveg ritmusát.
Olyan motivált diákcsoportok kiváló tanóráit láthattam, ahol páros vagy csoportmunkában mindenki fegyelmezetten dolgozott, érdeklődő volt és intelligens. Sok ötletet gyűjtöttem, s bár a high school osztályaiban külön jó gyakorlatok nincsenek az olvasásnépszerűsítés terén, csak az általános iskolai szinten, a szövegfeldolgozás terén (is) van mit tanulni a finn kollégáktól. Minna kolléganővel a jövőben szorosabb munkakapcsolatot is tervezünk, ő is nagy érdeklődést mutatott az általam szervezett olvasásnépszerűsítő jó gyakorlat iránt, így dolgozunk a jövőbeli közös projekt megalapozásán.
Angol nyelvi kompetenciáim sokat fejlődtek az egyhetes finnországi út alatt, rengeteget beszéltem angolul, nem csak magán vagy órai megbeszélések során, hanem óralátogatásokon is a diákokkal vagy éppen az iskola nyílt napi rendezvényén sok kollégával. Úgy gondolom, átfogó ismereteket szereztem a finn oktatási rendszerről, s ebben nagy segítségemre voltak az iskola vezetői, akik részletes tájékoztatást nyújtottak nem csak hivatalos keretek között, hanem baráti megbeszélések során is.
A turkui városi könyvtárban tett látogatása során egy végtelenül nyitott és segítőkész kollégának köszönhetően áttekinthettem a könyvtár főbb szolgáltatásait, a hangszerek kölcsönzési lehetőségén át a zenei stúdió és a 3D nyomtató , a külön osztályok számára fenntartott csoportfoglalkozások tereit is. Emellett betekintést nyerhettem az integrált könyvtári rendszerükbe is. (Hasonlóan izgalmas, s még több lehetőséget nyújtó szakmai látogatás volt az Oodiban, Helsinkiben, ami új dimenzióba emelte számomra mindazt, amit eddig könyvtárról, közösségformálásról, a kultúra és az átlagember kapcsolódási lehetőségeiről eddig tudtam, tapasztaltam.”
<képek>
3. Iskolai tanulók csoportos mobilitása
3.1: A csoport vezetője: Dr. Bagossi Edit, Peternainé Juhász Zsuzsa
A csoport tanulói: Bátfai Margaréta Niobé 9.Kny/C, Beregszászi Ábel 12.D, Kis Laura Virág 9.D, Kovács Kamilla 10.D, Nagy Margaréta 11.C, Szilágyi Ádám 11.D
A mobilitás ideje: 2023. október 27- 31.
A mobilitás helyszíne: Kőrösi Csoma Sándor Líceum – Kovászna, Románia
Diákbeszámolók:
“Az első utunk Kolozsvár városába vezetett. Elképesztően gyönyörű városban találhattuk magunkat, és egy remek hotelben szálltunk meg. Még aznap este vacsora után színházba mentünk, ahol láthattuk a megosztó és egyben zseniális „Ifjú barbárok” című színdarabot. A színház után elindultunk egy esti sétára. Nem győztünk gyönyörködni a városban. Másnap reggel talán még varázslatosabb volt. Egy idegenvezetővel körbejártuk Kolozsvár utcáit, aki rengeteg érdekességet mesélt nekünk a városról és történelméről. Még Reisz Gáborral is összefutottunk a túra során, és egy képet is sikerült készíteni vele…..Kovásznára menet tettünk egy kitérőt Torockóra. Már a kilátásért megérte odamenni, az egyik házfalon alig olvasható Kányádi Sándor-vers, a Valaki jár a fák hegyén tökéletes kikötője volt a hajónknak…Kányádi Sándor kísért minket tovább, a jelenléte egyre kézzelfoghatóbbá vált….
Másnap kezdődtek a programok sorozatai. Mindenki előadott egy rövid iskolabemutatót, Gazda József tanár úr, aki személyesen is ismerte Kányádi Sándort mesélt nekünk Sándor bácsiról, hogy milyen is volt mint ember. A sok lenyűgöző történet után kicsit megismerkedtünk Kovászna városával. Ebéd után népi játékokat és megzenésített Kányádi-verseket tanultunk és énekeltünk Gyerő Katalin tanárnő vezetésével, emellett volt lehetőség próbálni a versszínházra Dr. Bagossi Edit és Molnár János drámapedagógusok vezetésével és rajzolni is lehetett, Kányádi-verseket illusztrált egy csoport a műhelymunka során. Az estét a családokkal töltöttük. Másnap délelőtt szabad családi foglalkozás volt.. Délután jöhettek a versszínházi előadások az 5. Olvass többet! konferencián. Én mivel nem tanulok drámát, és nem is szoktam gyakran szerepelni, ezért kissé lámpalázasan vártam ezt a napot, de a többieknek hála, egyáltalán nem izgultam és magabiztosan léptem színpadra. Este megnéztük a János vitéz című előadását a kovásznai diákszínpadnak is. …Vasárnap reggel az egész csapat a Szent-Anna tóhoz indult kirándulni. Útközben a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeumban múzeumpedagógus vezetett bennünket körbe. A tó környékén, a busz ablakából még egy medvét is láttunk! …. A hétfői nap az egyik személyes kedvencem! Brassóba utaztunk, ahol rengeteg szabadidőt kaptunk, így bejárhattuk a várost, emellett sok érdekességet is mesélt nekünk Dragomér Imola tanárnő, akinek az anyanyelve szász. Itt rengeteget beszélgettünk és nevettünk a séták közben, és a kávé is elsőosztályú volt. Este a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban egy újabb színdarabot nézhettünk meg, ami a II. világháborúval volt kapcsolatos, címe: Gyévuska. A katarzis élmény után visszamentünk Kovásznára, ahol végül az utolsó éjjszakánkat töltöttük. Másnap reggel valóban korán indultunk. Könnyes búcsút vettünk a kovásznaiaktól. Nehéz volt otthagyni a másik családomat, emlékszem háromszor is visszaszaladtam egy utolsó ölelésre. Utunk itt még nem ért véget, ugyanis Székelyudvarhelyre utaztunk a felvidéki és erdélyi csoportokkal együtt. Ellátogattunk az elképesztő Mini Erdélybe Szejkefürdőn, ahol akár egy napig lehetett volna csodálni a maketteket. A Mini Erdély után Nagygalambfalván, Sándor bácsi szülőfalujában ihattunk a Bánatos királylány kútjából, ellátogattunk a Kányádi Sándor Általános Iskolába és és találkozhattunk Kányádi Róza nénivel és Kányádi György Attila lelkésszel is. A Kányádi Sándor szülőházának helyén álló házban is jártunk, a tiszteletére verseket mondtunk a sírjánál. Az utolsó közös esténket Székelyudvarhelyen ünnepeltük meg egy túrófánkkal, majd talán a maci riasztás miatt is, de korán ágyba bújtunk. Másnap reggel korán elhagytuk a szállást, és Székelykeresztúrra utaztunk, hogy megnézzük a híres körtefát, ami alatt Petőfi az utolsó versét írta. Itt végleg elbúcsúztunk az érsekújvári csapattól is. Még később volt időnk megnézni Tamási Áron sírját Farkaslakán, és Korondon csodaszép kézműves kerámiákat vásároltunk Józsa Jánostól. A Tordai-hasadékban egy kis erdei túra is belefért még a napba. Gyönyörű helyen sétálgattunk, ami nem is csoda hogy teli volt turistákkal. Végül este megérkeztünk Debrecenbe.
Ez a hét felejthetetlen élmény volt számomra. Rengeteget tanultam, nevettem, játszottam és barátkoztam is. Úgy érzem, igazán szoros barátságok szövődtek, és minden pillanat nevetéssel és örömmel teli volt. Megtiszteltetés, hogy részt vehettem az ERASMUS programban. Életre szóló élmény volt. Remélem mindenki, akinek lehetősége van megélni egy ilyen utazást, él a lehetőséggel. Végszóként csak annyit mondhatok: „Köszönöm.”.
<képek>
3.2: A csoport vezetője: Völgyesiné Lukács Katalin, Jóna Szabolcs
A csoport tanulói: Balogh Vivien Hanna 11.D, Gábor Hajna Júlia 11.D, Holló Emma 11.D, Jóna Franciska Dorottya 9.NyD, Juhász Nóra 12.D, Kobialka Orsolya Diána 11.A, Palotai Réka Anna 12.D, Sipos Katalin 12.D,
A mobilitás ideje: 2023. november 6-10.
A mobilitás helyszíne: Liceo Scientifico „Michele Guerrisi” – Cittanova, Olaszország
Diákbeszámolók:
“Az első iskolai napunkon, hétfőn tartottuk a program megnyitóját, amely során meghallgathattuk mind a két ország himnuszát, ugyanis megtanulták a magyar himnuszt is, ami nekünk nagyon sokat jelentett. Aztán körbevezettek minket az iskolájukban, amely rendkívül jól felszerelt és különleges volt. Mivel az ő iskolájukban három fő tagozat van: sport, informatika és természettudományos, egészen más berendezkedéssel rendelkeztek, mint mi. Továbbá meglepett, hogy minden falfestményekkel volt borítva, melyet a diákok készítettek. Később megismerkedtünk egy sporttagozatos osztállyal és játszani is volt lehetőségünk velük. Délután pedig tettünk egy túrát Cittanova városában, ahol részletes tájékoztatást kaptunk a város történelmétől és tradícióiról.
A keddi nap prezentációkkal kezdődött, amelyek bemutatása során megismerhettük egymás nézeteit a külföldön élés gondolatáról. Érdekes tapasztalat volt ez számomra, ugyanis teljesen különböző oldalról közelítettük meg a témát. Ők sokkal inkább a migrációt és a külföldön éléstől való idegenkedést fogták meg, még mi kulturális szempontból közelítettük meg a témát és külföldön alkotó és élő büszkeségeinket mutattuk be. Ezek után egy lazább, hangulatos zenés foglalkozáson vettünk részt, ahol közösen énekeltünk és tanultunk ritmuskoordinációs gyakorlatokat. Délután pedig egy meet beszélgetésen tárgyaltunk arról külföldön élő olasz diákokkal, hogy ők hogyan élték meg a költözést és a kulturális különbségeket.
Szerdán kirándulni mentünk Palmi, Schilla és Chianalea városába,ahol megnézhettük a tengerpartot és meséltek nekünk a városokban található műemlékekről. Majd Reggio Calabriába utaztunk, ahol egy kiadós ebéd után meglátogattuk a Nemzeti Múzeumot, melyben három szobrot tekintettünk meg. Érdekes volt számomra, hogy a kiállított szobrokat a tengerben találták.
Csütörtökön ellátogattunk egy iskolába, ahol zenés és táncos foglalkozásokon vettünk részt. Közösen zenéltünk a hangszeres tagozatos diákokkal és később a tánc tanáruk tarantellázni is megtanított minket, melyet gyakran a magyar néptánchoz hasonlítottunk. Mindezek után Siderno tengerpartjára látogattunk.
A pénteki nap szintén könnyedebb programokkal telt, festéssel kezdtük napunkat. Ezen a workshopon a győztes logót festettük meg nagy méretben. Közös ebéd után, melyet a fogadóink készítettek, San Giorgioba látogattunk. San Giorgio városában először volt lehetőségünk megtekinteni az oliva olaj készítésének és palackozásának lépéseit. Ezek után egy olyan műhelybe, amelyben olajfából készült használati-és dísztárgyakat készítettek. Azonban, ami a legmeghatóbb élmény volt számomra, meglátogattuk azt a kosárfonó bácsit, aki az utolsók között van, akik még kézzel készítik a kosarakat, és volt lehetőségünk kérdezni tőle és beszélgetni vele egy kicsit. Aztán egy parfüm gyártó cég történetéről hallgattunk előadást, majd (ami szerintem a legizgalmasabb volt) mi is kipróbálhattuk a parfümkészítést az előtte hallott ismereteink alapján. Az esténket pedig fogadó családjainkkal töltöttük,ami rendkívül meghitt hangulatban telt.”
<képek>
3.3: A csoport vezetője: Peternainé Juhász Zsuzsa, Dr. Módis Lászlóné
A csoport tanulói: Szecsei Kamilla 11.D, Szabó Réka Piroska 9. NyD, Román Vendel 9.KNyC, Horváth Ilona 11.D, Felhősi Nikolett 11.D, Bacsó Nátán Alex 8.A
A mobilitás ideje: 2024. március 4 – 8.
A mobilitás helyszíne: Pázmány Péter Gimnázium – Érsekújvár, Szlovákia
Diákbeszámolók:
“Az egyik nap ismerkedés volt a Pázmány Péter Gimnáziumban, amelyen nagyon izgalmas feladatokon vettünk részt, úgy érzem segített közelebb kerülni a résztvevőkhöz. Pozsonyban megnéztük az elnöki palotát, a 6 csodás és felbecsülhetetlen értékű faliszőnyegével. A pozsonyi nap után quizeket oldottunk meg amik az előző napra reflektáltak, illetve Kassák művet olvastunk. Az erdélyiek és mi is előadásokat tartottunk, amivel megismertük távolról is a többiek iskoláját. Selmecbányán megtekinthettem Petőfi régi iskoláját, amely közelebb hozott a költő életművéhez A kedvenc napom a nyitrai nap volt, nagyon tetszett a vár illetve a kilátás és a berlini fal harom odahozott darabja is. Ezen a napon egy közös vacsorára mentünk a tanárokkal, ami azért volt különleges, mert különböző szlovák hangszereket hallhattunk a vacsora közben.
Angol nyelven megoldandó feladatot is kaptunk ,hiszen Selmecbányán magyarul nem igazán tudtunk már kommunikálni. Magyar íróról,költőkről – Petőfiről,Mikszáthról, Kassákról kellett kérdezni az utca emberét,ismerik-e,hallottak-e róluk.
Nagyon örülök, hogy részt vettem a programban, soha nem fogom elfelejteni.
Ezek a napok, melyek tele voltak kulturális és irodalmi élményekkel, összekovácsoltak minket és a búcsú nehezen ment egyeseknek. Az utazás végén nemcsak emlékekkel, hanem új barátokkal és szélesebb látókörrel térünk haza, hiszen ezek az élmények végigkísérnek minket életünk során. Ezért én köszönetet szeretnék mondani mindenkinek, aki lehetővé tette számomra, hogy részese legyek ennek a projektnek.
Még sosem jártam Szlovákia területén, és régi vágyam volt ellátogatni oda, a programok keretében pedig olyan nagy jelentőségű helyekre is eljuthattam, mint például Pozsony vagy Selmecbánya. Az utazás minden körülmények között építő egy fogékony ember számára, így természetesen a kulturális alapműveltségem fejlesztése is célom volt. Az, hogy befogadó családoknál szállásolják el a diákokat, szintén izgalmas volt számomra,hiszen így a felvidéki magyar családok mindennapjaiba is beleláthattunk.
Én most vettem részt először az Erasmus+ programban, de nagyon sok pozitív élménnyel gazdagodtam. Az utazások alatt nagyon jól megismertük a kovásznai és az érsekújvári diákokat, ezen felül mi az Ady tanulói is nagyon jól összekovácsolódtunk. A fogadó diák családjával is jól kijöttünk és jobbá tették a héten a szabadidős programokat számunkra. Mióta hazajöttem már több levélváltás volt köztem és Pisti között. A napok végén az estéket jól töltöttük, mivel minden este társasoztunk vagy beszélgettünk lefekvésig. Én kicsit más helyzetben voltam, mint a többiek, mivel Pisti Borikának is szállást adott, aki egy kovásznai diák. Vele is csak színesebbek voltak a programok és jól kijöttünk egymással. Pistit várom vissza ősszel, szívesen fogadom.
A programok nagyon színesek voltak, és sokat megtudtam Kassák Lajosról meg az avantgárdról. A kedvenceim mégis a túravezetések Pozsonyban és Selmecbányán. A pozsonyi idegenvezető nagyon szimpatikus volt és tetszett az előadásmódja, Selmecbányánál pedig nagyon szép volt a táj és az irodalmi művek, amiket a helyekhez kötődtek. Ami itt külön tetszett: a buszon hallott kiselőadások.”
<képek>
3.4: A csoport vezetője: Peternainé Juhász Zsuzsa, Rácz Rita
A csoport tanulói: Vaskó Balázs 9.D, Várhalmi Anna 12.A, Tar Gréta Zsófia 9.NyB, Nyirkos Dominik 10.D, Jene Péter 10.D, Homonnai Léna 10.A, Bodó Hanna 10.D
A mobilitás ideje: 2024. május 13 – 17.
A mobilitás helyszíne: Kőrösi Csoma Sándor Líceum – Szabadka, Szerbia
Diákbeszámolók:
“A mobilitás során megvalósított tanulással kapcsolatos tevékenységek sokrétűek voltak, minden napra jutott egyfajta ismeretterjesztő program. Hétfőn a Pannon Televízió és Rádió-hoz látogattunk el, ahol betekintést nyerhettünk a dolgozók mindennapjaiba ráadásul még a televízióban is szerepeltünk. Az iskolába visszaérve Papp Árpád művészettörténész a vajdasági magyar folklórról mesélt nekünk, az esti órákban pedig egy remek előadást (Nem élhetek muzsikaszó nélkül) tekintettünk meg a Szabadkai Népszínházban. Keddi napunk városnézéssel indult, ahol is magával a szecesszióval és a város nevezetességeivel ismerkedtünk meg, következő állomásunk pedig a grandiózus szabadkai zsinagóga volt, melyről Kovács Róbert regélt nekünk. Tőle tudtuk meg, hogy az imaház azért is olyan rendkívüli Európában, mert az egyetlen, amely a szecesszió magyar változatának jegyeit viseli. Délután magyarórát látogattunk, melynek témája a Rómeó és Júlia volt. Feladatokat oldottunk meg a művel kapcsolatban, majd sírkőre szánt képverset írtunk egyes szereplők nevében. A tanóra végeztével kezdetét vette egy kisebb táncház, melynek révén különböző tradicionális táncot sajátíthattunk el. A harmadik napunk meglehetősen mozgalmasnak minősült, ennek ellenére azt hiszem mindenki számára (jobbára) élvezetes volt. A helyi (szabadkai), az érsekújvári és a debreceni diákokból álló vegyes csoportok feladatlapok segítségével megismerték a város nevezetességeit, melyeket az instrukciók alapján önállóan kellett felkutatniuk. Soron levő teendőnk egy prezentáció elkészítése volt, mely az általunk megtekintett, érdemleges emlékműveket, építményeket volt hivatva bemutatni. Ezt követően egy műfordítói műhelymunka várt ránk. Feladataink a következők voltak: három megadott Kosztolányi-vers közül egy kiválasztása, s a választott vers 6-8 sorának két általunk tanult idegen nyelvre (esetemben angol-német) való lefordítása, majd a transzlációk mesterséges intelligenciával történő visszafordítása egy rövidke esszével kiegészítve, melyben a kis tradukciós munkánkkal és a webes fordítók színvonalával és műfordításra való alkalmasságával kapcsolatos gondolatainkról, következtetéseinkről írhattunk. A ,,minitanulmány fő dolga” a líra egyedül valóságának és eredetiségének bemutatása volt.
Elég sokszínű programban volt részünk szerencsére, úgyhogy minden napra más jutott. Lehetőségünk volt megismerni a vajdasági oktatási rendszert, órát látogatni, illetve még részt is venni benne. Mivel a Pannon RTV-hez is sikerült ellátogatni , tömérdek mennyiségű új, hasznos információval gazdagodhattunk. Részletesen meséltek a kamera használatról, magáról a médiáról, és bemutatták nekünk a szerkesztőséget és az ott dolgozókat. Kipróbálhattam magam hírolvasóként is. Rengeteget tanultunk Szabadka városáról. Megtekintettük a látnivalókat egy játékos, igen részletes feladatlap segítségével. Itt külön csapatokra osztva dolgoztunk. Ez olyan szempontból jelentett előnyt, hogy olyan diákokat is megismertünk a feladatlap megoldása és a városnézés közben, akikkel eddig esetleg nem beszéltünk. A zsidó vallásról is tanulhattunk. Táncházban is részt vettünk, ahol sok új tánclépést sajátítottunk el. Illetve nem utolsó sorban, a barátaimmal elkészítettünk egy minőségi, ismeretterjesztő, elvontabb hangulatú kisfilmet Kosztolányi Dezsőről. Ebben a rövidfilmben olyan helyszínekkel találkozik a néző, ahol maga a híres költő is járt egykoron. Az utazás során tudtuk meg azt is, hogy a hotel ahol megszálltunk, a tehetséges író, költő, műfordító, esszéista, újságíró házának helyén van.
Ezelőtt távolról volt csak fogalmam arról, miről is szólhat egy ilyen irodalmi témájú utazás, nem volt olyan közvetlen ismerősöm sem, aki részt vett volna hasonlón, s elmondhatta volna, milyen is volt igazából. Ebben a tanévben azonban egy jó barátnőm utazott az Erasmus+-szal, s visszatérve csupa pozitív élményről számolt be. Ez vett rá végül arra, hogy pályázzak az idei tanév utolsó ilyen programjára. És valóban, így utána elmondhatom, sokkal többről szól, mint azt eredetileg gondoltam.
A tanult dolgok mellett életre szóló emlékekkel, tapasztalatokkal, illetve új barátokkal érkezhettem haza Debrecenbe. Annyi minden történt velünk ez alatt az egy hét alatt, lehetetlenség lenne leírni mindazt pár mondatban. De hogy pár dolgot említsek: láttunk egy rendkívül szórakoztató előadást a Szabadkai Népszínházban, megtekintettük többek között a magyar szecessziós stílusú szabadkai Zsinagógát, sétáltunk a gyönyörű Palicsi-tó mellett (ez volt talán a kedvenc programom), felfedeztük Szabadka szecessziós épületeit, valamint lenéztünk Péterváradról Újvidékre a magasból. Megismerkedtünk közelebbről Kosztolányi műveivel, stílusával, ki is próbálhattuk magunkat versírásban, illetve műfordításban is. Versei közül a természetről szólók lettek a kedvenceim, melyek között nem egy hangulata illett a Palicsi-tóhoz, ahol ő maga is sok időt töltött élete során. A program után végül felfrissülve értem haza, és meglepetésemre valami csoda folytán hirtelen minden könnyebbnek tűnt, az iskolai év megszűnt kilátástalannak lenni, a rám nehezedő nyomott hangulat eloszlott valamennyire. Köszönöm szépen Tanárnőinknek a csodás utazást, a kíséretet, illetve a lehetőséget, hogy részt vehettem mindebben! “
<képek>
4. Szakértő fogadása
A szakértő neve: Pedro Miguel Gomes Vargas
A mobilitás ideje: 2024. április 22 – 26.
A tanfolyam címe: Mindfulness
Első alkalommal került sor szakértő fogadására.
Pedro Vargas Mindfulness oktató tartott egy hetes képzést iskolánkban,melynek során elméleti és gyakorlati ismereteket szerezhetett 130 diák és 11 tanár a meditációs gyakorlatokról. Ez a képzés az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez kapcsolódott hatékonyan. Hatására jövőre Mindfulness klub indul Berettyán Zoltán kolléga vezetésével.
<képek>
2022-1-HU01-KA121-SCH-000057283 azonosítójú projekt
A projekt jellemzői
A Debreceni Ady Endre Gimnázium 2022. januárjában 15 hónapos projektciklusra adott be sikeres pályázatot.
Vállalásaink:
- Tanfolyamokon és továbbképzéseken vesz részt 4 pedagógus.
- Szakmai látogatáson vesz részt 2 pedagógus.
- Iskolai tanulók csoportos mobilitásán 15 diákunk vesz részt.
A pályázatot a bírálóbizottság támogathatónak minősítette a következő jellemzőkkel:
- Projektazonosító: 2022-1-HU01-KA121-SCH-000057283
- Projekt időtartama: 2022. június 1.-2023. augusztus 31.
- Megítélt támogatási összeg: 21 956,00 Euro
A projekt megvalósítása
1. Tanfolyamokon és továbbképzéseken való részvétel
A résztvevő neve: Berettyán Zoltán
A tanfolyam címe: A puha készségek elsajátítása és az érzelmi intelligencia fejlesztése a tudatos jelenlét használatával
A tanfolyam ideje: 2022.08.07. – 2022. 08.13.
A tanfolyam helyszíne: Split, Horvátország
“Az elvárt tanulási eredmények maradéktalanul megvalósultak az összes megjelölt területen. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a kulcsfontosságú területeken (soft skills, mindfulness, érzelmi intelligencia) a tanfolyam során szerzett tudás és tapasztalat csak „a jéghegy csúcsa”. Olyan folyamatosan bővülő szakirodalommal rendelkező témákat ismertünk meg, amelyek teret adnak az elmélyülésre, kreatív kísérletezésre, további tapasztalatok szerzésére. Nyelvtanárként megfelelő tervezés és előkészítés mellett minden egyes tanulási eredmény alkalmazható lehet, beilleszthető a tanmenetbe és az óratervekbe az általam tanított csoportokban. Osztályfőnökként számos olyan ötletet kaptam, amelyek osztályfőnöki óra keretein belül, tanórán kívüli tevékenységként vagy tanulmányi kirándulás, nyári tábor során alkalmazhatóak.”
A résztvevő neve: Terdik Borbála
A tanfolyam címe: 1 hetes gyakorlati kurzus – a spanyol mint idegen nyelv tanárai számára
A tanfolyam ideje: 2022. 07.11. – 2022. 07.15.
A tanfolyam helyszíne: Granada, Spanyolország
A Debreceni Ady Endre Gimnáziumban szeptembertől elkezdem az angol mellett a spanyol nyelvet is tanítani. A nyelv tanítása során nem csak a nyelvvel, hanem az adott nyelvet beszélő népek kultúrájával is megismerkednek a tanulók. Ahhoz, hogy a célnyelvi kultúrát hitelesen, érdekesen tudjuk tanítani, nagyon sok múlik azon, hogy a tanárnak milyen személyes kapcsolatra volt lehetősege a célkultúra képviselőivel, milyen tudást, tapasztalatokat szerzett a célországban. A spanyol nyelv tanítását elősegítő módszertani ötleteket is nyújtott a program. A játékos nyelvtanítás, dalok az órán, könnyen érthető filmek mind a tanulók motivációját segítik. Mint osztályfőnök, igyekszem majd múzeum-, illetve színházlátogatás során ezeket az ismereteket a tanult formában is továbbadni. A tudásmegosztás során tartottam beszámolót, belső képzést a tantestületnek, s műhelymunkát a nyelvtanárok számára, illetve beszámolót az iskolaközösségnek októberben az ErasmusDays rendezvényen.
A résztvevő neve: Szabó Tünde
A tanfolyam címe: A módszertani eszközeink színesítése
A tanfolyam ideje: 2023. 05.27 – 2023. 06.03.
A tanfolyam helyszíne: St. Julian’s, Málta
A tanfolyam során különböző tanítási módszerekkel kapcsolatos tevékenységekben vettem részt. Megismerkedtem a többszörös intelligencia elméletével, és hogy ezáltal hogyan keltsem fel az érdeklődését a különböző intelligenciájú diákoknak. Amellett, hogy új ötleteket kaptam arra vonatkozóan, hogy hogyan építsem be a mindennapi nyelvtanítási gyakorlatomba a különböző videókat, vagy a diktálás különféle módszereit, műhelymunkák formájában lehetőségem nyílt arra, hogy információt és jó gyakorlatokat cseréljek a különböző országokból érkező tanfolyamtársakkal. Interaktív tanítási és tanulási környezetben fejlesztettem az IKT-képességeimet, megismerkedtem néhány hasznos webes alkalmazással és oldallal az angol, mint idegen nyelv tanításához.
A tanórákon kívül a nyelviskola különböző közösségi programokat szervezett, így megismerkedhettem Málta kulturális örökségével, a kirándulások során megismerkedtem tanár kollégákkal jövőbeli Erasmus partnerkapcsolatok kialakításának reményében. Ismereteket szereztem különböző oktatási rendszerek tapasztalatairól. Számos nyelvi készségem fejlődött a továbbképzés alatt: A történetmesélés, zenehallgatás, különböző diktálási módszerek, videók tanórai használata színesítik majd a tanórákon használt módszertani palettámat. A nyelvtan tanításához megismert feladatok élvezetesebbé teszik majd a pontos nyelvhasználatra irányuló gyakorlatokat.
A résztvevő neve: Tikász Katalin
A tanfolyam címe: Izland iskolarendszerének és kultúrájának megismerése
A tanfolyam ideje: 2023.03.19. – 2023.03.25.
A tanfolyam helyszíne: Reykjavik, Izland
Izland az egyik legkülönlegesebb ország, ahol valaha jártam: tűz és jég földje, geológiai kamasz, ahol egy váratlan vulkánkitörés bármikor átrajzolhatja a tájat, “a rejtett emberek” és tündérek lakhelye, akiket az izlandiak a mai napig tiszteletben tartanak, egy olyan ország, ahol a természetet az emberek tisztelik, nem leigázni akarják, hanem okosan felhasználva a természeti erőforrásokat, nagy hangsúlyt helyeznek a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra.
A 2023-as World Happiness Report szerint Izland a világ második legboldogabb országa, és egy ország boldogsága többek közt az oktatási rendszer sikerében is rejlik. A Reykjavikban eltöltött egy hét során alkalmam volt meggyőződni ennek igazáról. Mintegy 130 ország tanárai, iskolavezetői találkoztak a képzésen, az első két napon átfogó képet kaptunk az izlandi oktatási rendszer felépítéséről, az izlandi kultúráról, majd az elméleti háttér után különböző középiskolákat látogattunk meg. Lehetőségünk volt igazgatókkal, tanárkollégákkal és diákokkal beszélgetni, eszmét cserélni. Izlandon az oktatás kulcsszavai a szabadság és bizalom: az oktatási minisztérium néhány alapelv kitűzése mellett szabad kezet ad az iskoláknak a tantervük kialakításában, s a tanárok a lexikális tudás mellett a diákok kompetenciáit fejlesztik, és egyben a természettel való összhangban élésre is nevelnek. Az iskolalátogatások és hospitálások mellett megismerkedhettünk a lenyűgöző, zord izlandi tájjal is, vízesésekhez, gleccserekhez, gejzírekhez látogattunk el, megcsodálhattuk a fekete homokos tengerpartot a bazaltorgonákkal. A kirándulások során világosodott meg előttem, miért is olyan fontos az izlandi oktatásban a Contexts4Content módszere: csak így lehet a természettel való harmóniára, valódi fenntarthatóságra nevelni, megtanítani a gyerekeket a zord természeti viszonyok elviselésére, a nehézségek leküzdésére.
2. Szakmai látogatások
A látogatás résztvevője: Dr. Bagossi Edit
A mobilitás ideje: 2023. 04. 17.- 2023. 04. 21.
A tanfolyam helyszíne: Pobra do Caramiñal, Spanyolország
“A látogatás során betekinthettem egy másik ország hasonló típusú (állami középiskola) közoktatási intézményébe. Informálódtam az irodalmi, anyanyelvi óraszámokról, a művészeti tantárgyak tanmeneteiről, órahálóba helyezéséről, óraszámaikról. Az anyanyelvi oktatás speciális, mert két anyanyelvű területről van szó: galíciai, spanyol. A tantárgyak egy részét egyik, másik részét a másik nyelven oktatják. Az idegen nyelvi oktatás rendszeréről (választható nyelvek, tanévek száma, óraszámok, tankönyvek, felhasznált digitális segédanyagok).
Kollégákkal folytatott beszélgetések során informálódtam a közoktatásban dolgozó tanárok óraszámairól, a tanév rendjéről, egyéb feladataikról. Az óralátogatások során figyeltem a tanulók aktivitását, motivációját. Meglátogattam szaktantermet (ének, előadótermet), ahol egy-egy projekt eredményét, a szemléltető anyagokat, a felszereltséget (pl. hangszerellátottság) is megfigyelhettem. Tanulmányoztam a tanmeneteket (idegen nyelv, ének), melynek segítségével még jobban össze lehet vetni a két ország adott tantárgyainak tanítási mélységét. Beszéltünk az értékelési rendszerekről, azok jellegéről, gyakoriságáról.
A kollégák nagyon segítőkészek voltak és érdeklődtek a mi tanítási módszereink, szokásaink, élethelyzetünk felől. Az ének szakos kolléganővel továbbra is tartjuk a kapcsolatot. Lehetőség volt eljutni kifejezetten művészeti szakiskolába is, ahová nem partnerként érkezve csak egy próbára tekinthettem be. Itt az iskolán kívüli (egyesületi, önkéntes, ifjúsági és felnőtt amatőr) művészeti alkotást láttam, ami nagyon sok hasonlóságot mutat a Magyarországon is működő lehetőségekkel.
A kulturális tevékenység nagyszerű alkalom volt arra, hogy a nyelvi kompetenciák jobban fejlődjenek nem iskolai keretek között.”
A látogatás résztvevője: Rácz Rita
A mobilitás ideje: 2023. 01.16. – 2023. 01.20.
A tanfolyam helyszíne: Isztambul, Törökország
“A látogatás során összevetettem a két ország tananyagait mindkét szakom tekintetében. Mivel a matematika tárgyat sokkal mélyebben tanulják az ottani diákok, ezért új módszereket, új gyakorlatokat sajátítottam el azok sikeres oktatásához. Beszélgettem erről az ottani kollégákkal: szerintük mennyire hasznos, mennyire tudják a diákok ezt a nagy mennyiséget elsajátítani. Fizikából a projektalapú tanítást igyekeztem megismerni több-kevesebb sikerrel. Tanulmányoztam a tankönyveiket, a dolgozataikat, azok jellegét, gyakoriságát. Beszélgettem a munkaközösség tagjaival, ők milyen problémával küzdenek, esetleg hogyan tudják azokat áthidalni. Eszmecsere folyt az IKT eszközök használatáról, az online platformok gyakoriságáról is.
Óralátogatás során figyeltem a tanulók aktivitását, motivációját. Meglátogattam a fizika szaktantermet, ahol egy-egy projekt eredményét is megfigyelhettem. A tanmeneteket is tanulmányoztam, melynek segítségével még jobban össze lehet vetni a két ország adott tantárgyainak tanítási mélységét. Beszéltünk az értékelési rendszerekről, azok jellegéről, gyakoriságáról. Sajnos kísérleti eszközeik nem nagyon vannak, így azok kipróbálására csak minimálisan volt lehetőségem. A fizika szakos kolléga nem tudott angolul, így néha tolmácsra volt szükség. A kollégák nagyon segítőkészek voltak és érdeklődtek a mi tanítási módszereink, szokásaink felől. A fizika tanárral továbbra is levelezek, ahol megosztjuk egymással az éppen szükséges információkat, illetve dokumentumokat küldünk egymásnak. A kulturális tevékenység nagyszerű alkalom volt arra, hogy a nyelvi kompetenciák jobban fejlődjenek nem iskolai keretek között.”
3. Iskolai tanulók csoportos mobilitása
3.1. A csoport vezetője: Dr. Bagossi Edit, Jóna Szabolcs
A csoport tanulói: Antal Dorottya, Barankai Réka, Czebuch Hédi, Fülöp Zsófia, Galambos Csongor, Hajzer Erika, Pusztai Mór
A mobilitás ideje: 2023.01.16.- 2023.01.20.
A mobilitás helyszíne: Isztambul, Törökország
“Szombaton érkeztünk Isztambulba. Már az első nap felkerekedtünk és kirándulással töltöttük a napunkat, a hotelben ücsörgés helyett. Ellátogattunk a Grand Bazaar-ba, ahol rengeteg szép dolgot láttunk. Sok szuvenírt hoztam haza a családomnak és a közeli hozzátartozóimnak. Másnap az Aya Sophia-hoz látogathattunk el, amely így visszaemlékezve nekem a kedvenc programom volt. Egyszerűen csodálatos volt a monumentális épület belseje. Ezenkívül lehetőségünk volt bejutni a Ciszternájába is, amely bámulatos volt. Ezelőtt csak filmekben láttam ilyesfajta helyeket, így mondanom sem kell ámuldozva néztem az elém tárult csodálatos teret. Aznap még a Topkapi Palotát és a Nagy Fűszerpiacot is megnézhettük. A következő napok pedig még izgalmasabbnak ígérkeztek.
Hétfőn megismerhettem az iskolát, a fogadómat és a családját. Az iskolában órákra is bemehettünk, illetve megismerkedhettünk egymás országaival, zenéivel, kultúrájával. Úgy gondolom a lehető legjobb helyre kerültem. Az anyuka egész végig úgy bánt velem, mintha a saját lánya lettem volna. A török lánnyal pedig olyan szoros barátságot kötöttünk, amelyet csak gondolni se mertem volna. Sokszor hajnalig beszélgettünk és török ételeket kóstoltunk a török lánnyal és anyukájával. Egyik este az anyukája egy kisebb „koncertet” is adott nekem. Egy török hangszeren játszik és külön órákra jár, hogy minél jobban elsajátítsa a hangszer használatát. Azt kell hogy mondjam, rendkívül jól játszik és egy izgalmas koncertélményben volt részem.
Kedden egy zenei program segítségével közösen szereztünk zenét, amire aztán lehetett szavazni. Később elmentünk egy zenei testvériskolába is, ahol fantasztikus koncertet hallhattunk, majd mi is bekapcsolódhattunk. A megismert török barátainkkal sok helyen kirándultunk, köztük Bakirköy, Taksim és a Galata torony, amely számomra a második kedvenc helyem volt Isztambulban. Késő este értünk oda, így a torony tetejéből még szebb kilátás tárult elénk. Rendkívül élveztem ezt az egy hetet és borzasztóan hálás vagyok, hogy a részese lehettem. Remélem lesz lehetőségem még több ilyen vagy ehhez hasonló programban részt vennem!“
3.2. A csoport vezetője: Peternainé Juhász Zsuzsa, Jóna Szabolcs
A csoport tanulói: Baranyai Hanna, Bencsik Janka, Demeter Júlia, Fejes-Tóth Boglárka, Kánya Virág Kata , Lugosi-Nagy Hanna, Szabó Dorina Kinga, Törös Luca Bella
A mobilitás ideje: 2023. 04. 17. -2023. 04. 21.
A mobilitás helyszíne: Pobra do Caramiñal, Spanyolország
Erasmus akkreditáció (2021)
A Debreceni Ady Endre Gimnázium 2021. októberében adta be az akkreditációs pályázatát az Erasmus+ programokra. A bíráló bizottság 2022. januári döntése alapján* intézményünk elnyerte az akkreditációt, melynek révén a következő 5 évben könnyített pályázási feltételek mellett vehetnek részt mobilitási programokon az Európai Unió országaiban, diákok és tanárok egyaránt.
Akkreditációs kód: 2021-1-HU01-KA120-SCH-000047088
A pályázatban megfogalmazott céljaink a következők:
- Projekt alapú oktatási módszerek adaptálása
- Jó gyakorlatok átvétele a természettudományos oktatás és a környezettudatos nevelés terén.
- Érzelmi intelligencia fejlesztése a művészetek transzferhatása révén
- A pedagógusok nyelvi és módszertani fejlődése
*Erasmus-akkreditáció a köznevelés területén (KA120-SCH) pályázatok eredménye 2021. október 19-i határidő. https://erasmusplusz.hu/tamogatott_palyazatok_ka120sch.pdf (Utolsó letöltés dátuma: 2023.12.06.)
Korábbi Erasmus+ pályázatunk, melynek főkoordinátora volt intézményünk:
European legends-National Literary heroes / Európai legendák-nemzeti irodalmi hősök
A projekt kódja: 2018-1-HU01-KA229-047804
A pályázatíró és a projektet 2018-2021 között lebonyolító tanárok:
Dr. Bagossi Edit
Drake Szilvia
Jánosi János
Pesti Viktória
Peternainé Juhász Zsuzsa
Rácz Rita
E-book – a projekt során megszületett alkotások gyűjteménye:
https://drive.google.com/file/d/1JAO_X5ebA4D7VMJX8IjSVUNs8TCn8m2g/view
Partnereink:
Agrupamento de Escolas Sá da Bandeira / Santarém, Portugália
ITET „E.Fermi” / Barcellona Pozzo di Gotto, Szicília, Olaszország
Liceo Scientifico Statale„Michele Guerrisi” / Cittanova, Olaszország
Orbán balázs Gimnázium / Székelykeresztúr, Románia
A felhívásra jelentkező diákok közül 31 fő vett részt a projektben:
Antal Rebeka
Bánhegyi Katalin
Bujdosó Boglárka
Csákfalvi Réka
Cserta Dóra
Fehér Kincső Napsugár
Gönczi Zsuzsa
Gyarmati Ditta
Gyarmati Dominik
Gyarmati Janka
Hadházi Dóra
Hodik Lilla
Karácsony Márton
Katona Olívia
Kecskés Bence
Keresztes Kata
Kovács Ágnes
Krizsó Réka
Lavicska Nelli
Lavicska Nóra
Lugosi – Nagy Tamás
Lukács Andrea
Molnár Gréta
Pajkos Lilla
Pók Veronika
Pusztai Mór
Sándor Anna Viktória
Sándor Blanka Borbála
Székely Dóra
Vas Enikő
Zakar Kíra Krisztina