Iskolai közösségi szolgálat
A közösségi szolgálat megszervezése a Debreceni Ady Endre Gimnáziumban
A középiskola feladata és az intézmény vezetőjének felelőssége a tanuló választása alapján az iskolai közösségi szolgálat megszervezése állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben. Ennek keretében meg kell szervezni a tanuló közösségi szolgálatának teljesítésével, dokumentálásával összefüggő feladatok ellátását. Az a tanuló, aki az 50 óra közösségi szolgálatot nem teljesíti, nem kezdheti meg az érettségi vizsgát.
A bevezetés óta eltelt időben több száz helyen végeztek közösségi szolgálatot tanulóink. Az iskola vezetése minden partnerszervezettel együttműködési megállapodást köt a közösségi szolgálati feladatok közös szervezésére.
Célok
- a szociális, társadalmi érzékenyítés (lehetőleg párban vagy csoportosan)
- az empátia fejlesztése
- az önismeret fejlesztése
- a tanár-diák-szülő viszony javulása
- a pályaválasztásra való felkészülés
- az agresszió csökkenése
- az osztályközösség erősítése
- az iskolai keretek között rosszul teljesítők számára a kitörési lehetőség biztosítása
- a tanuláshoz való viszony javítása
- a tudatos állampolgárrá válás
A közösségi szolgálat területei
- egészségügyi,
- szociális és jótékonysági,
- oktatási,
- kulturális és közösségi,
- környezet- és természetvédelmi,
- katasztrófavédelmi,
- közös sport- és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, továbbá idős emberekkel.
A közösségi szolgálat irányítása
A középiskola igazgatója jelöli ki az iskolai koordinátort, aki felelős:
- a tanulók felkészítéséért,
- pedagógiai feldolgozásért (mentorálás),
- a fogadó helyekkel való kapcsolattartásért,
- adminisztrálásért, dokumentálásért, igazolásért,
- a tanulók bevonásáért a folyamat egészébe,
- a tevékenységek elismeréséért,
- az együttműködés és kölcsönösség elvének érvényesítéséért.
Iskolai koordinátor neve: Péterné Kopasz Zsuzsa
Elérhetősége: pkopzsu@adygimi.com
A közösségi szolgálat működése
Tevékenység | Feldolgozás | Határidő | Felelős |
Célok megfogalmazása, tájékoztatás a bejövő évfolyamok számára Jogszabályi háttér megismertetése (1 óra) | Szülői értekezlet, osztályfőnöki foglalkozás | szeptember, október közepe | igazgatóhelyettes, iskolai koordinátor, osztályfőnökök |
közösségi naplók kiosztása | osztályfőnöki foglalkozás | szeptember közepe | iskolai koordinátor, titkárság, osztályfőnökök |
érzékenyítés, konfliktuskezelés (1 óra) | du. foglalkozás | szeptember, október közepe | iskolai koordinátor, osztályfőnökök |
ötletbörze szervezése, A felsőbb évfolyamos tanulók beszámolói, videó, fotók, bemutatása, PPT készítése, tapasztalatok átadása | du. foglalkozás | szeptember, október közepe | igazgatóhelyettes, iskolai koordinátor |
Kapcsolatfelvétel a fogadó intézményekkel, ezek típusai: egészségügyi, szociális, oktatási, kulturális, közösségi, környezet- és természetvédelmi, katasztrófavédelmi, óvodás korú, sajátos nevelési igényű tanulók, idős emberekkel foglalkozó | A fogadó intézmények meghívása, bemutatkozása, intézmény látogatások | október | iskolai koordinátor, osztályfőnökök |
Diákok jelentkeztetése szabad választás alapján+szülők beleegyező nyilatkozata | osztályfőnöki óra | október vége, őszi szünet előtt | iskolai koordinátor, osztályfőnökök |
a közösségi szolgálat megvalósítása | fogadó szervezeteknél vagy intézményen belül | folyamatos | résztvevő diákok, fogadó szervezetek |
visszacsatolás, beszámolók, értékelések | du. foglalkozás | év vége, június | iskolai koordinátor, osztályfőnökök |
Az iskola gondoskodik a megfelelő számú közösségi szolgálati hely megszervezéséről, a partnerszervezetekkel való folyamatos kapcsolattartásról, a mentorok megbízásáról. A közösségi szolgálat szervezéséért felelő pedagógus közreműködésével az intézmény vezetője minden tanévben beszámol a közösségi szolgálat adott évi szervezésének eredményeiről, összegzést készít az egyes osztályok által teljesített óraszámokról, valamint azoknak a tanulóknak a számáról és arányáról, akik már teljesítették a közösségi szolgálatot.
Az osztályfőnökök vezetik tanítványaik közösségi szolgálati igazolólapját (Kréta), figyelmeztetik a teljesítésben elmaradást mutató tanulókat. Az intézmény honlapján Közösségi szolgálat menüpontot működtet, amelyen tájékoztatást ad a közösségi szolgálat jogszabályi előírásairól, követelményeinek teljesítéséről, nyilvánosságra hozza szerződéses partnereink listáját és a végezhető tevékenységek körét.
A közösségi szolgálat dokumentálása
- A tevékenység követésére a tanuló közösségi szolgálati naplóját naprakészen kell vezetni. Ebben a dátum, a helyszín, a teljesített órák száma, a fogadó fél/intézmény képviselőjének aláírása, majd a koordináló pedagógus aláírása szerepel.
- E mellett ajánlott, hogy egy-egy rovat röviden tartalmazza a végzett órákhoz kapcsolódó tevékenység leírását
- A diákok eÜgyintézésben töltik fel a teljesítési igazolásokat a naplójukból. Az osztályfőnök bejegyzi az e-naplóba, a bizonyítványba és a törzskönyvbe.
A program zárása
Kötelező eleme a programnak, hogy annak befejezésekor minimum egy alkalommal, a tanulóknak lehetőségük legyen a tapasztalatok megosztására, megbeszélésére, a visszacsatolásra. Ezt célszerű csoport szinten megszervezni, de egyéni konzultációval is megoldható.
Hogyan lehet együttműködési megállapodást kötni?
Együttműködési megállapodással rendelkező fogadó szervezetek listája
Letölthető együttműködési megállapodás
Új megállapodás megkötéséhez a szervezet vagy a szülő felkeresi az iskola képviselőjét – telefonon, vagy e-mail-en. Jelenleg: Péterné Kopasz Zsuzsa – Tel: 52/501-986 , – pkopzsu@adygimi.com
Az iskolai koordinátor küld egy szerződéstervezetet elektronikusan a szervezetnek. (vagy letöltik a fenti linkről)
Feltétlenül szükséges kitölteni a felelős neve, telefonszáma és a tanulók közösségi tevékenységének területei pontokat. A kitöltött nyomtatvány beküldhető elektronikusan, vagy papír alapon 2 példányban.
Az iskolai képviselő ellenőrzi a kitöltés helyességét, kitölti az iskolára vonatkozó adatokat. (Kapcsolattartó tanár, elérhetőségek)
Az iskola igazgatója aláír két szerződést, és a koordinátor visszaküldi mindkettőt aláírásra a szervezet számára.
Egy a szervezet által aláírt és lepecsételt példányt visszakap az iskola és a szerződés érvényes!
Hasznos linkek
https://www.oktatas.hu/cimke_lista?keyword=IKSZ
https://www.facebook.com/groups/938327346208473
Jogszabályi háttér
1. Nemzeti köznevelési törvény
Részletek a törvényből:
A „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.” (Értelmező rendelkezés 4.§ (13.)
bekezdés)
„A közösségi szolgálat szociális, környezetvédelmi, a tanuló társadalmi környezetének
javát szolgáló, anyagi érdektől független tevékenység, amely egyénileg vagy csoportosan,
projekt módszerrel végezhető. Igazolása a projekt megvalósulásának leírását tartalmazó, az egyén szerepét tükröző dokumentumban történik. A felnőttoktatásban és sajátos nevelési igényű tanulók esetében e kötelezettség nem áll fenn. (Részletes indoklás 6.§-hoz)
A középiskola elvégzését közvetlenül követő érettségi vizsgaidőszakban az érettségi vizsgák megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása, kivéve
a) a felnőttoktatásban résztvevő tanulókat és
b) azon sajátos nevelési igényű tanulókat, akiket a szakértői bizottság javaslata alapján
a közösségi szolgálat alól az igazgató határozatban mentesített.
„Az érettségi bizonyítvány kiadásához a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni.” (54. Átmeneti és vegyes rendelkezések 97. § 2. bekezdés)
Következtetés:
A közösségi szolgálat beépül a köznevelés rendszerébe kötelező jelleggel. A következő
tanévben 9. évfolyamba lépőket már érinti a rendelkezés érettségi előfeltételként.
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
45. A közösségi szolgálattal kapcsolatos rendelkezések
133. § (1) * A középiskola feladata és az intézmény igazgatójának felelőssége a tanuló választása alapján az iskolai közösségi szolgálat megszervezése állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben. Ennek keretében meg kell szervezni a tanuló közösségi szolgálatának teljesítésével, dokumentálásával összefüggő feladatok ellátását. A tanuló osztályfőnöke vagy az ezzel a feladattal megbízott pedagógus a tanuló előmenetelét rögzítő dokumentumokban az iratkezelési szabályok megtartásával nyilvántartja és folyamatosan vezeti a közösségi szolgálattal összefüggő egyéni vagy csoportos tevékenységet.
(2) * A közösségi szolgálat keretei között
a) az egészségügyi,
b) a szociális és jótékonysági,
c) az oktatási,
d) a kulturális és közösségi,
e) a környezet- és természetvédelemi,
f) a katasztrófavédelmi,
g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős,
h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési
területen folytatható tevékenység.
(2a) * A közösségi szolgálat az intézményben meghatározott munkaköri feladatok ellátására nem irányulhat.
(2b) * A tanuló a közösségi szolgálatot a lakóhelyén lévő, 133. § (2) bekezdés szerinti intézményben is teljesítheti.
(3) * A tanulót fogadó intézménynek a (2) bekezdés a) és h) pontjában meghatározott tevékenységi területen minden esetben, a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben szükség szerint mentort kell biztosítania.
(4) * A gimnázium, a szakgimnázium a 9–13. évfolyamos tanulói számára szervezi meg a legalább ötven órás közösségi szolgálatot, vagy annak teljesítésére időkeretet biztosít.
(5) * A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében koordináló pedagógus az ötven órán belül – szükség szerint a mentorral közösen – legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart.
(6) A közösségi szolgálat teljesítése körében egy órán hatvan perc közösségi szolgálati idő értendő azzal, hogy a helyszínre utazás és a helyszínről hazautazás ideje nem számítható be a teljesítésbe.
(7) * A közösségi szolgálat helyszínén a tanuló tanítási napokon alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás, tanítási napokon kívül alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb ötórás időkeretben végezheti a tevékenységet.
(8) A közösségi szolgálat során a tanuló naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott.
(9) A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként
a) a tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát,
b) * az osztálynaplóban, a bizonyítványban és a törzslapon a kijelölt pedagógusnak dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését,
c) * az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről a tanulói jogviszony tanév közbeni megszűnésekor igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad,
d) az iskola a közösségi szolgálattal kapcsolatos dokumentumok kezelését az iratkezelési szabályzatában rögzíti,
e) * az iskolán kívüli külső szervezet és közreműködő mentor bevonásakor az iskola és a felek együttműködéséről megállapodást kell kötni, amelynek tartalmaznia kell a megállapodást aláíró felek adatain és vállalt kötelezettségein túl a foglalkoztatás időtartamát, a végzett tevékenységeket, a mentor nevét és feladatkörét.
Fogadó szervezetek listája