Iskolai projektek
Olyan tanulásszervezési formákat valósítunk meg a pedagógiai gyakorlatunkban, amelyek során a tanulók közösen, együttműködve, belső indíttatásból és valamely a tágabb közösség érdekeit szolgáló produktum, termék létrehozása érdekében dolgoznak.
A fenntarthatósági témahét programjainak szervezését és koordinálását Orosz Norbert munkaközösség-vezető végezte. A munkájának köszönhetően 7 különböző osztályban (7.A, 8.A, 8.E, 9.B, 9.C, 9.D és 10.A) az alábbiakban felsorolt 3 előadó tartott érdekes és izgalmas foglalkozásokat a szakterületük és a fenntarthatóság összefonódásával:
- Simay Gábor (Hortobágyi Nemzeti Park)
- Joó Zsuzsanna (Tiszamenti Regionális Vízművek)
- Mónus Ferenc (Debreceni Egyetem)
A 9.A osztály Bárány-Kis Mónika osztályfőnök vezetésével hétfőn, a Föld napján részt vett a Kölcsey Központban tartott Védd a Földet, ne pazarolj! rendezvényen.
Kedden 50 tanuló Komádiné Kiss Erzsébet Beatrix és Tóthné dr. Kosztin Beáta pedagógusok kíséretében részt vett Budapesten az Unicef Klímahősök konferencián.
Csütörtökön TeSzedd szemétszedési akcióban vett részt 16 tanuló, 1 hallgató Komádiné Kiss Erzsébet Beatrix és Wieland Zsuzsa vezetésével.
A szaktanárok a hét folyamán – amennyiben a tananyag témája kapcsolódott – az osztályokban ezen a héten egy tanórán a Fenntarthatósággal foglalkoztak (pl. levegő és élővilága, szabadidő, körforgásos gazdaság, hulladék és tudatos fogyasztás).
Ágostonné Frantsik Éva Erasmus+ februári továbbképzésen arról tanult, hogy a fenntarthatóságot hogyan lehet belecsempészni az iskolai oktató és nevelő munkába. Az ott megismert fenntarthatósági társasjátékokat több osztály is használta a hét folyamán.
A 7.A osztály az osztálytermét a fenntarthatóság jegyében dekorálta osztályfőnökük Orosz Norbert irányításával. Mottójuk az újrahasznosítás és a zöldítés volt.
A fenntarthatóság témahetén kívül több hosszabb projekt is létezik intézményünkben, ami a fenntarthatósághoz kapcsolódik:
- iskolakert projekt,
- szelektív hulladékgyűjtés,
- használt elem-és mobiltelefon gyűjtés,
- petpalack újrahasznosító tanulói projektek,
- külső szervezetek, cégek látogatása (pl. Hulladéklerakó)
Ezúton is köszönjük minden kolléga és tanuló munkáját, akik aktívan szerepet vállaltak a Fenntarthatósági Témahéten!
2024. március 4-én a Pénzhét Témahét keretében a 9/Ny. D 1. csoportjával matematika órán a diákok hitelekkel kapcsolatos ismereteit rendszereztük, bővítettük. A pénzügyi életleckék „Okosan a hitelekről” ajánlott óratervét felhasználva játékos feladatok segítségével dolgoztunk. A diákok érdeklődését élő grafikon létrehozásával ébresztettük fel, majd csoportfeladatokkal elevenítettük fel a diákok előzetes tudását. A hitelekről voltak információik, többen inkább az óvatos hitelfelvétel pártján álltak. Hasznos volt a hitelek csoportosításáról szót ejteni, itt került elő a diákhitel 1 és 2 közötti különbség megbeszélése. Az „Ági és a laptop” történet alapján csoportokban válaszoltak a felmerült hitelfelvétellel kapcsolatos kérdésekre. Sajnos a hitelfelvétel kockázatainak már csak a kivetítésére volt időnk, de megosztottam a diákokkal a prezentációt, hogy még alaposan átnézhessék, illetve az összefoglalást megnézhessék. Egy későbbi órán visszatértünk az összefoglaláskor használt ellenőrző diára, a lyukas mondatok pótlásával visszajelzést kaptam, hogy mennyire értették meg a diákok a fogalmakat és összefüggéseket.
2024. március 7-én a csoport heterogén 4 fős csoportokban részt vett a Pénziránytű Alapítvány és a Medve Matek csapata által indított Pénzfutamon. A kaland során a diákoknak pénzügyi feladványok sorát kellett megoldaniuk a szabadban. A megoldásra a csapatoknak 45 perc állt rendelkezésére. Kvízek, számítási példák, gyakorlatias, korosztályra szabott feladványok, jó levegő és egy kis mozgás várta a diákokat Debrecen belvárosában. A csapatok az iskola épülete elől indulva a Csapó utcán kezdték a feladatmegoldást, majd az instrukciók s a térkép segítségével a Piac utcán, a Nagytemplom környékén folytatták a kalandot. A legnagyobb problémájuk az volt, hogy az utasításban megadott telefonfülke már nem létezik a Piac utcán, lassan már ez a generáció fel sem ismerne egy fülkét. Sajnos a diákok a rendelkezésre álló idő alatt csak a feladatok egy részének a megoldásáig jutottak, így nem kaphatták meg a digitális okleveleket. Viszont szorgalmi feladatként lehetőséget kaptak arra, hogy szabadidejükben tetszőleges pályát választva egyénileg, vagy csoportban teljesítsék a kihívást, s így akár jegyet is szerezzenek matematikából.
A 9. C és 10. B osztálynak meghívott banki szakember tartott előadást a hétfői 5-6. órában.
Digitális kultúra és matematika órán a Pénz7 hetében az Internetbiztonság kvízeket oldottunk meg a 9/Kny. C, a 10. C, a 11. C, a 8. E, a 9. D és a 10. A csoportjaiban. A tanulók nagyon tájékozottak voltak a biztonságos jelszó, az internetes csalások témakörében. Szívesen, és könnyen oldották meg ezeket a feladatokat. A legjobbak munkáját jutalmaztuk.
A 7. A osztály technika órán foglalkozott a témával. A bankkártyákról kellett ismertetőt feltölteni az online tanterembe.
Az érettségi követelményrendszerében egyre hangsúlyosabbak a pénzügyi ismeretek, a végzős fakultáción a Csapodi Csaba előadása alapján dolgoztak fel pénzügyi feladatokat.
A 12. A technika órán a hitel, lizing, befektetések témakörével foglalkozott.
A 11. A osztály a Pénz7 honlapján szereplő letölthető feladatokat dolgozta fel.
A Digitális Témahetet iskolánkban 2023.10.09 – 10.13. héten indítottuk.
A 10. évfolyam 8 csoportja a korábbi hagyományoknak megfelelően online csapatmunkát kapott, Németország 8 különböző városába kellett utazást szervezni konkrét feladatleírás szerint. A projekt feladatban szerepet kapott pl. az internetes keresés, a felhőalapú csapatmunka, Excel használata költségvetés kimutatáshoz, továbbá a tartalom mellett fontos értékelési szempont volt pl. az esztétikum és kreativitás.
A feladat megoldására kb. 3 hetet terveztünk, a projektek indítása tanítási óra keretein belül történt, de a projekt időben és térben korlátlanul volt végezhető a 3 hét alatt.
A 10. évfolyam projekt feladatát a későbbiekben az Ady napon egy videós pályázattal bővítettük, melyben a tanulók bemutathatták az általuk elkészített projektmunkát, elsősorban a digitális eszközhasználatra fókuszálva. Sajnos a felhívásra egy pályázat sem érkezett be.
A 10. évfolyam projektjei az alábbi weboldalon tekinthetők meg. 10. évfolyam projekt
A többi évfolyam – a 12. évfolyam kivételével – IT Fitness Tesztet https://itfitness.eu/hu/ oldott meg. A teszt a tanulók digitális tudását mérte több területen, pl. internetes keresés, grafika, irodai alkalmazások, mobiltechnológia. A teszt megoldására 15 nap állt rendelkezésre, ebből 2×45 percet biztosítottunk Digitális kultúra tantárgy keretében. A teszt beküldés után %-osan kiértékelődött, ami összefogó képet adott a tanulók digitális tudásáról.
A tesztet kitöltő 328 fő tanuló 51,7% iskola átlagot ért el, közülük 12 fő 80% felett teljesített. A legalább 50%-ot teljesítők egyben nyereményjátékban is részt vettek. A nyereményjáték győztesei iskolánk 2 tanára – Barnóth Tibor és Erdei Erika – egy-egy Microsoft Sculpt Ergonomic Mouse-t vehetett át, továbbá 2 tanulója – Dobi Máté 8. E osztályos tanuló JBL Go 3 bluetooth hangszórót és Hudák Lora 9kNyC tanuló Microsoft Bluetooth Mouset nyert.
Az IT Fitness Teszt eredményei, a rangsor itt található.
A Digitális Témahét szervezői Erdei Erika munkaközösség vezető és a Digitális pedagógiai módszertani munkaközösség tagjai Völgyesiné Lukács Katalin, Radácsi József voltak.
A BotADYkum a Debreceni Ady Endre Gimnázium iskolakert projektje. A projekt célja, hogy tudásbázisként szolgáljon az intézményünkben zajló tanításhoz. Az iskolaudvaron kialakított kertek növényanyaga és az ahhoz kapcsolódó információk nemcsak természettudományos, hanem humán tantárgyak oktatását is segíthetik. A növényekhez tartozó ismeretanyagot és feladatbankot a kertprojekthez készült honlapon gyűjtöttük össze, amit a növények mellé elhelyezett QR-kódokkal könnyedén elérhetnek a kertben tevékenykedő fiatalok. Belvárosi iskolaként kevés zöldfelülettel rendelkezünk, ezért igyekszünk minden rendelkezésünkre álló területet maximálisan és kreatívan kihasználni.
feltöltés alatt
Az elmúlt harminc évben a tudományágak egyre inkább összemosódnak, multidiszciplínák jönnek létre. A problémák megoldásához egyre többször szükség van egy komplex látásmódra, a tudományok közötti lavírozásra.. A kihívásokhoz az oktatás nehezen tud alkalmazkodni, elszigetelt tudás csomagokat kapnak a diákok különböző tudományterületeken. Az összefoglaló óra célja a komplex látásmód, a tantárgyköziség megteremtése. Egy-egy tanult történelmi korszak fontos történéseit egyszerre tekintjük át a diákokkal a történelem kapcsán, az irodalomban, művészettörténetben, zenetörténetben, drámatörténetben a tudományok különböző területein.
A diákoknak több feladatuk van. Egy tanóra keretében a tantárgyakat tanító tanárok koordinálásával áttekintik a korszak fontosabb pontjait, rávilágítva a kapcsolódási pontokra, az összefüggésekre.
A következő óra egy előadás, egy produktum létrehozása. Ennek elkészítése – mely tanári segítség nélküli-, a diákok több heti munkáját veszi igénybe. Ezekben a hetekben a konfliktuskezelés és a szervezőképesség, pszichés terhelhetőség és a társas kapcsolatok kezelése is próbára van téve.
Az előadás komplett színpadi előadáshoz hasonlítható; fénytechnikával, jelmezekkel, díszlettel, plakátokkal. Mindezek létrehozásában olyan osztálytársak is bevonhatók, akik nem szívesen szerepelnek színpadon, de máshoz van tehetségük és szimpátiájuk (pl: plakát terv; jelmezek varrása, tervezése…)
A produkciót a kollégákon kívül diákok is, sőt szülők is megtekintik, ami után egy közös beszélgetés tartunk. A nézők megosztják a véleményüket, miközben a készítők is magyarázatot adnak és tanulnak a hallottakból. A reflexiók a viták fontosak, mert ezekből elsajátítják az érvelések fontosságát, a gondolatok közvetítését, s a hibákból tanulva a legközelebbi előadás már egy újabb szintet lép.
feltöltés alatt
feltöltés alatt
feltöltés alatt